Jak to bude? Jinak!
Change management – změna a jak na ní
Připravili jsme pro vás přehled toho nejdůležitějšího v CHANGE MANAGEMENTU.
Co je změna a jak s ní zacházet?
Co je to změna?
Obecně změnou rozumíme rozdíl mezi původním stavem a novým stavem. V pracovním pojetí se jedná většinou o zavádění nových procesů, pracovních standardů a podobně. Změny v pracovním prostředí jsou obzvláště citlivé, protože v zaměstnancích, kterých se týkají, mohou vyvolávat celou řadu negativních emocí a reakcí.
Proč je to důležité?
Monitorovat nálady a emoce, které provází změny, je pro nás stěžejní především ve chvíli, kdy potřebujeme kontrolovat, jak se se změnami vyrovnávají jednotliví členové týmu. Změny s sebou obvykle přináší celou škálu různých emocí a reakcí (viz níže). Změny nálad ve skupině ale mohou ohrozit průběh plnění úkolu, protože jakmile se zde jednou začnou šířit domněnky a neověřené informace, mohou si jednotliví členové týmu začít vytvářet strachy, což ovlivní jejich pracovní výkon.
Jak s tím zacházet?
Obecná stádia vnímání procesu změn nám výrazně pomohou při posuzování, zda se zrovna nacházíme v kritickém období a také nám zpřehledňují stavy, kterými naši podřízení procházejí v průběhu změn:
- Neinformovaný optimismus – nové nápady vypadají skvěle, ač jsou zatím jen na papíře; všechny hlavní překážky se nám zdají jednoduše zvladatelné
- Informovaný pesimismus – začínají se objevovat problémy; jen některá řešení jsou jasná; někteří jedinci začínají pochybovat o správnosti změny (toto období s sebou přináší tzv. Zónu ohrožení – situaci, ve které nejvíce lidí rezignuje/odmítá změnu/odchází – je velmi důležité je včas dostatečně podpořit, aby neměli potřebu kamkoliv odcházet).
- Nadějný realismus – nastává obrat; problémy nezmizely, ale šance lidí na dosažení vytyčených cílů jsou založené na realistických cílech.
- Informovaný optimismus – optimismus se stále zvyšuje; lidé začínají mít opět energii potřebnou k dokončení změny
- Odměna při dokončení – povedlo se dospět k úspěšné změně; výsledek může být částečně odlišný od výsledku očekávaného ve fázi 1
“Be the change you wish to see in the world“
Gandhi
Odpor jako přirozená reakce
Znalost různých stádií, kterými naši podřízení procházejí v průběhu implementace změn, stejně tak jako pochopení toho, jakými emocemi se tato stádia vyznačují, nám pomáhá být stále chápaví a vstřícní, ale hlavně nám to umožňuje včas zjistit možné problémy v komunikaci a výkonu a zamezit jim.
Jakých emocí a reakcí se můžeme v průběhu přípravy a implementace změn dočkat?
Stádium | 1 | 2 | 3 | 4 |
Stav | Status quo | Narušení | Průzkum | Přestavba |
Reakce | Šok, odmítání | Hněv, strach | Přijetí | Zavázání se |
V průběhu zavádění změn se tedy setkáváme s mnoha reakcemi, z nichž ta nejdůležitější pro nás, je odpor. Jedná se o nepřímé vyjádření obav nad tím, že by daný jedinec mohl:
- ztratit své postavení,
- nepochopit, co od něho patřičná změna očekává,
- mít ještě více práce než do teď (=obětování osobního života)
Odpor vůči změnám můžeme začít řešit ve chvíli, kdy o něm víme. Ve většině případů je odpor vidět a slyšet.
Jak je odpor vidět?
- Málo energie
- Ignorování, případně žádný oční kontakt
- Při rozhovoru se dotyčný raději věnuje jiné činnosti
- Defenzivní gesta a řeč těla
- Hledání nedostatků, zbytečné stížnosti
Jak je odpor slyšet?
- Vyhýbáni se zodpovědnosti
- Zaplaví vás detaily a dotazy
- Při rozhovoru s vámi dotyčný mění téma
- “Není čas”
- Moralizování
- Jednoslovné odpovědi
- Úplný souhlas se vším, co řeknete
Řízení změny
Změna je proces, který můžeme řídit nebo v něm jsme řízeni. K jejímu správnému řízení potřebujeme zvládnout řadu průřezových témat, jako je emoční inteligence, motivace a ovlivnění, předávání zpětné vazby a další. V pracovním prostředí je to prostředek rozvoje. Změna je nedílnou součástí našeho osobního i pracovního života a schopnost změnu řídit je v něm velikou výhodou.
7 kroků pro úspěšné řízení změny:
- Stanovte potřebu
- Přibližte vizi
- Získejte lidi pro věc
- Komunikujte změnu
- Přizpůsobte okolní faktory
- Stabilizujte změnu
- Řiďte změnu
V praxi to pak znamená:
- Plánujte
- Vyhodnocujte
- Komunikujte
- Používejte sebereflexi
- Pracujte na své emoční inteligenci
- Uvědomujte si všechny fáze změny a role v nich (vaše i ostatních)
- Předávejte zpětnou vazbu
Komunikace při změnách
Pokud chceme, aby změnu přijali účastníci s co nejmenším odporem, je bezpodmínečně třeba:
- jasně vysvětlit důvody změny,
- zdůraznit její přínosy,
- být přístupný všem otázkám,
- umožnit všem, aby se co nejdříve zapojili,
- vyhnout se překvapením,
- nastavit standardy a cíle
- a hlavně NEUSTÁLE KOMUNIKOVAT.
Právě komunikace hraje stěžejní roli. Uvedeme si tedy pár pravidel, jak v průběhu změn komunikovat, a tím eliminovat možnost vzniku problematické situace.
Jak komunikovat?
- Během období změn je prakticky nemožné „komunikovat příliš“
- Vždy se objeví víc otázek, než bude odpovědí
- To, co „se povídá“ jasně odmítněte, nebo k tomu zaujměte nějaký jasný postoj
- Pokud není dostatek informací, lidé si je budou domýšlet podle sebe, jejich představy pak budou určitě horší, než realita
- I ticho si může někdo vykládat jako špatné znamení
- Jednostrannou komunikaci vyrovnávejte tím, že budete věnovat úsilí naslouchání problémům a starostem
- Špatné zprávy odhalte dříve, než z nich budou zprávy katastrofické
Vždy potřebujeme mít na paměti, že to, jak lidé vnímají změnu, závisí na množství informací, které mají k dispozici. Nejčastější příčinou odmítání změny je nejistota týkající se vlivu, který na jednotlivce daná změna může mít.
info
MgC Group s.r.o.
Pod Děvínem 2894/26
150 00, Praha 5 – Smíchov
IČO: 285 09 471
DIČ: CZ 285 09 471
Obchodní podmínky
Zásady ochrany soukromí