Blog

ÚVOD

 

Díky přibývajícím dotazům jsem se rozhodla začít se sérií odlehčených blogů zabývající se pojmy, které často nechápeme, neznáme nebo nesprávně používáme.

Zní to velmi odvážně a sofistikovaně, ale ne, nebojte se, nebude to odborné čtení pro zasvěcené andragogy či HR manažery. Nemám ambici nikoho poučovat ani zpracovávat rešerše, či obhajovat odbornou literaturu. Netřeba dělat z odborných pojmů “bubáky.” Jen bych ráda na několika příkladech ukázala, jak důležité je rozumět tomu, co chceme nebo potřebujeme, a následně to srozumitelně vyjádřit druhé straně. Často slyšíme věty a slova, kterým rozumíme, ale kontext nám uniká. Naposledy jsem si to uvědomila včera v autě, kdy jsem si s dětmi zpívala písničku: „Běží liška k Táboru nese pytel zázvoru…..“, určitě jí znáte :o). A taktéž znáte reakci dětí, které se učí chápat svět kolem sebe. „Maminko, a proč běží liška k Táboru? Co je to zázvor? Kde se pěstuje? Proč s ním ta liška běží? V Táboře nemají zázvor? A co ten ježek, copak ježek může dohonit lišku……? Proč se i my už nezamýšlíme nad tím, co slyšíme? Proč se neptáme, nebo alespoň ne tak často, jak bychom měli? Přehlceni informacemi, nedostatek času, nedostatek zájmu, nebo takový ten svírající pocit, že nechci být za „blbce“, to jsou všechno často skloňované argumenty. Tak dobře, pojďme se alespoň pokusit nemít ten svírající pocit a pojďme hledat společné, a hlavně jednoduché vyjádření pojmů ve vzdělávání a personalistice.

A které z těchto pojmů dnes hýbou vzdělávacím světem? Gamifikace, interaktivita, leadership, on-job metody, konzultace, koučink, mentoring, spolujízda, prokrastinace a spoustu dalších. Jaké pojmy zajímají vás? Napište a já se ráda podělím o své zkušenosti z praxe, případně se zeptám odborníků a lidí, kterých si vážím.

Vy, kteří mne znáte, jste si již zvykli. A vy kteří, mne teprve poznáváte, si možná časem zvyknete na fakt, že témata, která otvírám, nikdy nenechávám bez praktických následků :o) A tak i tentokrát budeme všichni přemýšlet, a doufám, že i sdílet své postoje. Takže jak se říká: těžko na cvičišti, lehko na bojišti, pojďme naše mozky zaměstnávat filozofickými cvičeními!

 

Cvičení první:

Popřemýšlejte nad následující tezí:

Myšleno nemusí být řečeno,

řečeno nemusí být slyšeno,

slyšeno nemusí být pochopeno

misunderstanding illustration

Jak často svou myšlenku úspěšně přeneseme do fáze pochopení druhými? Podělte se se svými příklady!

 

 

Magdalena Prunerová

Magda je senior konzultant, trenér, kouč a jednatel MgC Group.Zaměřuje se především na vzdělávání a rozvoj osobnosti
a týmové spolupráce pro management. Má dlouholeté praktické osobní zkušenosti se vzděláváním a tvorbou vzdělávacích plánů pro vrcholný a střední management, stejně jako pro obchodníky, interní lektory a mentory i servisní personál. K jejím oblíbeným tématům patří osobní management, interní komunikace, zavedení a trénink interních lektorů a prezentační dovednosti.

1 komentář

  1. Petr Kučera napsal:

    Ten nápad s těmi pojmy je prima. Řada slov se užívá jaksi bez ladu a skladu a to užívání pak generuje nedorozumění. V matematice si matematik definicemi pojmů vytváří svět, ve kterém platí jeho závěry. V jiném světě neplatí. My často závěry z toho jednoho světa přenášíme do světů jiných a tím se vzájemně mateme. Proto se mi tyto blogy líbí. Jen jsem čekal u jednotlivých pojmů více diskuse. Takové hezké slovo je třeba implementace. Hodně se používá, třeba i ve smlouvách a málokdy definuje. Můžete ho prosím přidat do seznamu? Můžete zkusit třeba slovo „pravda“, když to není v matematice nebo výrokové logice, ale v oblasti politiky, komunikace lidí. Každý má svou pravdu, nebo je jenom jedna? Nebo si jen někdy nechceme přiznat, že pravdu neznáme. Zaměňujeme pravdu za názor.

Komentáře nejsou povoleny.